Köp inte dina råttor från en djuraffär

Köp dina råttor från en privat uppfödare. Många djuraffärer säljer råttor som föds upp som ormat och bryr sig inte om att avla på friska djur med bra temperament. Stöd inte djuraffärernas försäljning som leder till impulsköp och låg status för djuren som säljs.

Omröstning:

Tycker du att råttor borde säljas i djuraffärer?

  • Nej (58%, 345 Röster)
  • Ja (42%, 251 Röster)

Antal deltagare: 596

Köp dina råttor från en uppfödare

Hos en uppfödare är råttorna uppfödda i hemmamiljö och hanterade redan från det att de var nyfödda. Köper du råttor från en uppfödare kan du även alltid fråga denna om råd om du får problem med dina råttor eller om det är något du undrar över. Hos en uppfödare har du även möjlighet att träffa råttornas föräldrar och försäkra dig om att dessa är friska och trevliga.

DÃ¥lig avel

Många djuraffärer säljer råttor som föds upp som ormat, oftast hos stora företag som föder upp djur för att tjäna pengar s.k. grossister, och bryr sig inte om att avla på friska djur med bra temperament. Om du köper av en djuraffär kan du inte alltid vara helt säker på att det är råttor av rätt kön du får eftersom inte alla djuraffärer kan se skillnad på honor och hanar. Har de dessutom könen blandade i samma bur kan det leda till att det är en gravid råtta du får med dig hem.

Djuraffärer leder till impulsköp

Att råttor säljs i djuraffärer den största anledningen till det överflöd av råttor som inte har någonstans att ta vägen eftersom deras ägare har tröttnat på dem. Ett pris lägre än vad en leksaksråtta kostar i en leksaksaffär leder till impulsköp och låg status för djuren som säljs. Genom att köpa råttor från en djuraffär stödjer du dålig avel och hantering och bidrar till en försämrad allmän status hos råttor. I en djuraffär ses råttan som en handelsvara, den råtta du köpt och räddat från djuraffären ersätts snabbt av en ny. Inget djur borde behöva utsättas för att bli såld till en osäker framtid genom en djuraffär. Gynna inte denna handel - välj istället att köpa dina råttor från en uppfödare eller genom omplacering.

Lämpliga uppfödare

Det säkraste alternativet är om du kan köpa dina råttor av en registrerad uppfödare, dessa är kontrollerade av Svenska Råttsällskapet kontaktuppgifter och annonser finns på deras hemsida. Oregistrerade uppfödare kan vara lika seriösa, men det är bra om du kan få detta bekräftat av någon annan. Annonsering även för oregistrerade uppfödare kan hittas under Köp & Sälj på Råttforumet eller Zoonen. Ett annat alternativ är att ta hand om omplaceringsråttor, antingen privat eller via omplaceringsverksamheten Råtthjälpen. Väljer du att ta emot råttor via Råtthjälpen kan du känna dig säkrare om att dessa passar just dig och du kan känna att du räddat livet på dessa utan att ha bidragit till fortsatt oansvarig uppfödning genom djuraffärer och privatpersoner.

Välj råttor som passar för dig

När du hittat en bra uppfödare med råttor till försäljning är det dags att välja vilka av råttorna det är du ska ta med dig hem. Råttorna i kullen har ofta väldigt olika personligheter så det är viktigt att du tar god tid på dig och väljer råttor som passar för dig. Råttorna du väljer ska vara pigga, nyfikna, orädda och friska. De ska inte pipa när du tar i dem, ögonen ska vara stora och klara, pälsen ska vara ren och tät, med undantag för rexråttor som ibland kan sakna päls på vissa ställen vid någon månads ålder. Råttorna ska inte heller verka små eller smala jämfört med sina syskon. Normal vikt vid 6 veckor är ca 100 gram. Har råttan uppburrad päls eller kladd i ögon eller rumpa är den sjuk. Välj en råtta som umgås och leker med sina syskon och inte en som sitter och trycker i ett hörn eller stressat springer omkring utan att våga hälsa på dig.
En råtta bör kosta ungefär 150 - 300 kr hos en uppfödare. Då brukar råttan vara registrerad i Svenska råttsällskapet och du får med stamtavla och registreringsbevis. I jämförelse med hur mycket tid och arbete uppfödaren bör ha lagt ner på råttorna är det inte ett dyrt pris.

Mer att läsa:
Introducera råttor för varandra
Kontakta uppfödaren
Är du en uppfödare?
« Inskickade frÃ¥gor
Kan rÃ¥ttor döda varandra? »

Kommentarer

Moa skriver:

Det är dåligt att de säljer det till ormat.Jag hatar ormar!Det är synd om råttorna.Djuraffärer är djurplågare!!!

Anmäl kommentar 2007-11-06 18:57


Moa skriver:

Jag kannske inte får godskänt men jag säjer ju bara det jag känner

Anmäl kommentar 2007-11-06 19:01


Ratpower
Johan Lundin skriver:

Klart en sån kommentar godkänns!

Jag håller med dig, det är helt sjukt att djur säljs i affärer överhuvudtaget. Det är något sånt som jag hoppas vi kommer titta tillbaka på i framtiden och undra vad vi höll på med.

Anmäl kommentar 2007-11-06 20:40


moa skriver:

Ja!hoppas jag med.Jag har många djur men jag her inte köpt nogot från en djuraffär

Anmäl kommentar 2007-11-07 19:44


arne skriver:

har alltid köpt mina djur i affärer och dom är underbara. min råtta älskar att leka med mina barn!d e bra att d finns djuraffärer var och där, man kan inte åka runt halva sverige för å kolla på ett djur man sett på en databild.Ja litar hellre på en djuraffär!

Anmäl kommentar 2007-12-05 12:56


Angelika skriver:

Jag håller inte med dej Arne!
Jag köpte min första råttor i zooaffär, och de var rädda av sej och ibland bet de oprovocerat.
Du har bara haft tur!

Anmäl kommentar 2007-12-16 20:58


Ratpower
Johan Lundin skriver:

Arne, du har väll inte bara en råtta? Jag tycker absolut man kan åka runt i halva Sverige, även om det oftast inte är nödvändigt, för att stödja bra avel och inte bidra till en syn på djur som varor som kan köpas för pengar.

Anmäl kommentar 2007-12-23 23:13


ornella skriver:

Jag håller med. Råttor är inga objekt!Råttor bör inte säljas så som de gör. därimot tycker jag att råttor kan säljas i affärer. Men de har väldigt trånga burar, har fågelburarna tätt intill gnagarnas (så att det låter hemskt för gnagarna) och så har de burarna väldigt dåligt ställt. Varge gång jag har vart i en djuraffär har det kommit småbarn som skriker och bankar på burglaset till hamstrarna. Jag blir deperimerad.
Man bore inte ha “djurrummet” öppet för alla, utan för de som seriöst funderar pÃ¥ att skaffa ett djur.

Anmäl kommentar 2007-12-26 22:40


moa skriver:

ÅÅÅ,Nu har jag fått råttor.Gud,nu har jag hittat det djur som passar mig.Jag har prövat massor av olika djur men inget som passar mig,men råttor åååå,Jag älskar mina i vartfall.:):)

Anmäl kommentar 2007-12-26 23:59


moa skriver:

Men Arne!
Djuren från en djuraffär kan ju vara sjuka!Det är ju tryggare med att köpa från en privat,som jag gjorde.Jag är på den säkra sidan!Jag tänkte köpa från en djuraffär men sen så läsre jag här och tyckte det var tryggare att köpa från en privat!Så jag tycker i vartfall du kan köpa från en djurafffär nästa gång.Fast du gör ju som du vill förstors!//Moa

Anmäl kommentar 2007-12-27 00:06


ornella skriver:

Moa, jag tycker inte att det är nÃ¥got fel att köpa frÃ¥n en djuraffär, om de är sjuka kan man bara säga till i affären. Man betalar inte för ett sjukt djur. DÃ¥ har affären en skyldighet att betala för vÃ¥rden för sjukdomen! Det är kanske tryggare att köpa rÃ¥ttorna privat men säljaren kan ju ocksÃ¥ ljuga… Jag tycker iallafall att det lÃ¥ter som att vi pratar om kvaliten pÃ¥ varor!
Alla råttor är likamycket värda! PUNKT.
Haha, nej men ärligt talat…
ha det bra// ornella

Anmäl kommentar 2007-12-28 00:15


moa skriver:

Men ornella,Jag sa bara det jag tycker!Och om man köper från en privat så köper man ju bara från en som man tycker värka vara säriös!Man kan ju märka på personen om den värkar vara säriös.Och på en djuraffär kan killar och tjejer gå i samma bur och kan para sig,man vill vell inte he en gravid råtta hem.Och det kan ju inte dom i affären göra nogot åt!

Anmäl kommentar 2007-12-29 17:56


moa skriver:

Ja,Såklar att alla råttor är lika mycket värda!Men det är vell bara en djurplågare som bytar bort en råtta när den är sjuk.Man får ju STÅ för det man har köpt.Men man kan ju i alla fall säja till affären och sen få pengaran tillbaka fast man behöver ju inte lämna till baka råttan om man kan få den frisk!//Moa

Anmäl kommentar 2007-12-29 18:06


Alexandra skriver:

Tycker också att man helst ska köpa från en uppfödare för att stödja seriös avel och för att öka statusen hos råttor. Samtidigt så kan jag förstå de som köper djur från djuraffärer, om inte annat för att rädda dem från den allt annat än ultimata miljön som råder för djuren där.

Anmäl kommentar 2007-12-29 18:31


ornella skriver:

men moa,Jag gör ju detsamma.I djuraffärer får inte djuren vara blandade killar och tjejer. man separerar dem efter 4-5 veckor.
(bara för att upplysa dig om det.)
Men jag säger INTE att det är något som heldst fel att köpa från en uppfödare. men jag tycker inte heller att det är något fel med att köpa sina råttor från en djuraffär. (när det gäller sjukdom eller dräktighet) Själv har jag två råttor som är köpta från djuraffär och det är därför jag tar år mig av vad du skriver.

moa, jag säger inte att JAG skulle byta ut råttan. Men man är väl ingen djurplågare om man gör det! Tycker du verkligen det?? Djurplågeri är ett starkt ord. Djurplågeri är att sätta en ring i råttans öra,att inte mata den eller att låta den gå med en sjukdom som den lider av tills den dör. Det är inte djurplågeri att säga till en affär att man inte vill ha ett sjukt djur. Då kan man ISÅFALL byta den mot en frisk råtta och då får djuraffären vårda råttan. JAG SÄGER INTE ATT JAG SKULLE GÖRA DET. Jag skulle självklart behålla råttan och kräva pengar för vården.
Tag inte mina ord personligt, vi tycker nog bara olika..// ornella

Anmäl kommentar 2007-12-31 18:48


ornella skriver:

Ursäkta om jag är jättejobbig nu…
Men nu är det såhär att alla djuraffärer säljer inte råttor och möss som ormmat!!!
De djuraffärer jag brukar åka/gå till heter Djurfavoriten(täby centrum) och Zookompaniet(Arninge). De har höga krav när det gäller att köpa djur och de ger tips och förklarar hur man ska sköta och ta hand om det.
Föräldrarna MÅSTE vara med och köpa djuret och ta ett visst ansvar för att djuret blir omhändertaget.
Men miljön håller jag med om att den bör förbätras för råttorna.//den jättejobbiga ornella som har åsikter om allt! xD
Jag var bara tvungen att försvara djuraffärerna lite grand… haha xD

Anmäl kommentar 2007-12-31 18:56


moa skriver:

Ornella!

Men tror du värkligen att alla djuraffärer är bra?Tror du att alla djuraffärer är som du tror!?Jag vet hämska saker!Så säj inte att alla råtter har det bra!Men det kanske du inte säjer men jag säjer bara det att jag vet vad som kan hända i en djuraffär!Och du som Värkar veta så mycket om råttor i djuraffärer jobbar du då i en?Jag vill bara veta.Och alla djuraffärer är inte samma!Och jag pratar inte bara om de råttor som bor i sverige!Vi sa ju att alla råttor var lika mycket värda!Så tänk lite på hu djuren har det i affärerna i tillexempel i Avfrika!Tänk de kanske har det skit rent ut sagt!TÄNK!!!!!!//Moa

Anmäl kommentar 2007-12-31 23:52


ornella skriver:

MÅSTE BARA FRÅGA: ÄR DU HELT UTE OCH CYKLAR???
Men jag har inte sagt att alla affärer är bra för sjutton!Jag har bara sagt att jag tycker inte att vi ska ta alla affärer för givet att de är dåliga!Vi har för mycket fördomar om djuraffärer! Jag har inte heller sagt att alla råttor har det bra!!! Du missförstår mig helt och hållet! Vad är det för hemska saker som kan hända i en djuraffär, du som vet?Ja, jag vet mycket om råttor, men jag jobbar inte i en djuraffär. Men jag har haft väldigt mycket kontakt med en djuraffär och de verkar väldigt vettiga. Jag tycker alltså inte att vi ska prata så illa om alla djuraffärer!
JAG VET HUR DJUR HAR DET I ANDRA LÄNDER!
JA, T.EX AFRIKA! JAG HAR VARIT DÄR OCH DJUREN HAR DET VÄLDIGT DÅLIGT STÄLLT! MEN VAD HAR JAG MED DET ATT GÖRA!?! jag är 13år och har inte börjat jobba än så jag kan inte göra något åt det!!!(föräns om 5 år alltså)
Sammanfattning:
jag har inte sagt att alla djuraffärer är bra men vissa är toppen!
//irriterad ornella (tihi)

Anmäl kommentar 2008-01-02 15:10


moa skriver:

Jag årkar ite med dej mer

Anmäl kommentar 2008-01-02 17:00


ornella skriver:

Men vad för hemska saker kan hända i en djur affär, du som vet? Snälla låt mig veta.
Förklara.

Anmäl kommentar 2008-01-02 17:15


MOA=) skriver:

DU VET INGET TING!!!!!Det kan du ta reda pÃ¥!Nej,Jag är inte ute och CYKLAR!Det är du som gör det och jag kommer inte att säja de hemska sakerna för en som inte kan förstÃ¥!!Nej du kan inte göra nogot och det kan inte jag heller men jag kan vartfall tänka!Jag säjer inte att du inte gör det.Hu ska jag kunna förklara?!okej,jag kan säja en sak som har hent i nordnorge!Det var en djuraffär som inte sÃ¥lde sÃ¥ bra,Och sÃ¥ blev han som ägde affäeren sur pÃ¥ en tant som inte tyckte att rÃ¥ttorna inte sÃ¥g bra ut och dÃ¥ sa mannen i affären att han skulle döda den dÃ¥,SÃ¥ han tog rÃ¥ttan och gick in i ett rum och kom tillbaka med en…..DÖD rÃ¥tta!Det var lenge sen som det hände men nu kanske du förstÃ¥r!Det hände när min mormor var liten men en dÃ¥!Det kanske du tycker att det kvittar,men jag tror att det säkert kan hända värre saker!’tro att jag ljuger!

Anmäl kommentar 2008-01-02 20:07


ornella skriver:

Vet du vad… jag förstÃ¥r precis vad som händer ut i världen. människan är grym! det är bara sÃ¥, det finns idioter ute i världen. ÖVERALLT!Och jag tycker inte att du ska säja att jag inte förstÃ¥r! Jag är en djurvän som började störtgrina när min pappa dödade en kackerlacka och du känner inte mig. Jag gör allt för att bli veterinär och kunna hjälpa djur. JAG FÖRSTÃ…R! gör du?
Jag vet visst en massa!
Den där historien om nordnorge, det var för länge sedan.
->Jag förnekar inte att det inte hänt

Anmäl kommentar 2008-01-02 22:01


ornella skriver:

ute*

Anmäl kommentar 2008-01-02 22:01


ornella skriver:

Men det är ingenting imot vad de gör med andra djur som tvättbjörnar,hästar och hundar i andra länder!!!
Det finns folk som slår ihjäl djuren för nöjes skull och de gör det inte snabbt heller, de torterar dem!
Så jag vet visst en massa, och jag ska ta reda på mer.

Anmäl kommentar 2008-01-02 22:06


ornella skriver:

du kanska tycker att jag är okänlig eller inte förstår. Men jag har bara förlorat hoppet om djurens rätt i världen.

Anmäl kommentar 2008-01-02 22:09


ornella skriver:

kanske*,okänslig*

Anmäl kommentar 2008-01-02 22:10


Henke skriver:

Inget fel i att köpa råttor från djuraffär om den är seriös och folket där tar bra hand om de små liven. Jag har haft råttor från uppfödare också, och det är verkligen ingen garanti för att de är fysiskt/psykiskt friska eller att de varit väl omhändertagna såsom vissa här verkar tro. Jag har haft flera underbara, friska råttor från en och samma djuraffär och kommer att fortsätta skaffa dem där.

Anmäl kommentar 2008-01-03 00:29


ornella skriver:

Det är bra att du förstår henke! Jag tycke precis så!Vissa djuraffärer är jättebra!! :)

Anmäl kommentar 2008-01-03 18:12


moa skriver:

ornella,Jag har inte sagt att alla djuraffärer är dåliga jag bara sa det jag tycker och du har rett alla djuraffärer är inte dåliga!//En försårlig Moa

Anmäl kommentar 2008-01-04 02:09


moa skriver:

Hej Ornella!Jag har varit kötig och jag borde inte vara så dum!!Jag borde inte ha lagt mej i dina tankar och sanningen är att jag är mindre en dej och jag vill be om ursekt för att jag har varit dum.Jag är bara 11 år OCH HAR INTE SÅ MYCKET att komma med själv!Men när jag hade läst här om dåliga avel blev jag sur och arg men det borde inte ha gått över dej!Och så vill jag bara att du ska veta att jag är en djurvän jag med!Vär jag ser en skadad fluga tillexempel som inte kan bli bra,som bara ligger och lider så tänker jag att jag måste döda den för att det är det bästa för den,men jag börjag alltid att gråtta och begraver den i min blommkruka!Och jag har många djur Hästar,Hundan,Kanniner,Marsvin,Råttor,Katter,Höns och mycket fiskar sp du kanske förstår att jag gillar djur//Moa ps.Förlåt i gen!

Anmäl kommentar 2008-01-04 02:29


ornella skriver:

Det är okej,jag menade inte heller att vara elak. förlåt // ornella

Anmäl kommentar 2008-01-04 16:00


E skriver:

Hej!

Att köpa djur över-huvet-taget (djuraffär eller uppfödare) finns det en grundregel: gör en hälsounderkökning hos en djurslags inriktad veterinär snarast. Om du inte kan kosta på dig en sådan så är du inte seriös med ditt djurägande och ska inte ha djur.
Dock finns inga, och jag menar inga, garantier att djuren är friska även om de ser friska ut. Inte ens veterinären kan se eller testa för alla sjukdommar. Men du, uppfödare och djuraffärer har en skyldighet, att ta hand om djuret då det blir sjukt.
Det finns många mäniskor som skyller på uppfödare och djuraffären när djuret blir sjukt, gissa hur många som har gjort en hälsounderkökning hos en veterinär!!!!
Hoppas att du gissade rätt, det är inte många. Du undrar förstås varför inte undersökningen gjordes innan djuret blivit sålt. Svaret är enkelt, då blir djuret för dyrt och många köper djuren hos någon som är biligare. Så för guds skull sluta tjata om att djuren mår dåligt eller är för dyra.

Ta hand om era djur och skyll inte på någon annan när de blir sjuka, gör något åt det istället. När du köper djur, gör en hälsounderkökning. Om djuret då är sjukt kontakta uppfödare/djuraffär och låt köpet gå tillbaka. Du kan inte kräva pengar för veterinären, men om du inte förstår att djur kostar pengar ska du inte ha några.

om du följer grundregeln så är du en bra djurägare som tar ditt ansvar för ditt djur.
Om inte så skyll ALDRIG på att någon annan inte sköter sina djur.

Samt att de största djurplågarna är djurrättsterrorister som med sina terroristdåd släpper ut burdjur i naturen och låter de PLÅGSAMT DÖ där.

E

Anmäl kommentar 2008-02-07 16:13


ah skriver:

vÃ¥ra rÃ¥ttor är sÃ¥ rädda att jag undrar om de verkligen är samma djur som det beskrivs här pÃ¥ sidan… Massera rÃ¥ttorna!? Var annan gÃ¥ng man lyfter de sÃ¥ biter de en till blods! Det har aldrig varit snack om att varken kela med dem, de är pÃ¥ tok för rädda för all mänsklig kontakt.. Och gissa vart de kommer ifrÃ¥n… Dock inte köpta, utan givna till en kompis av mig av djuraffären istället för att bli ormmat. Det var ju trevligt i alla fall…

Anmäl kommentar 2008-02-14 22:40


ornella skriver:

Oj, vad jobbigt..
Men det är ganska tydligt att de kommer ifrån en djuraffär. Ingen tar upp och kelar med dem, höga skrin från fåglarna i rummet, barn som kommer och bankar och skriker och för liten bur. (är inte så överallt men..)
Råttorna blir ju livrädda.
Jag vet inte vad du kan göra men försök att få råttorna att lita på dig innan du börjar ta upp dem och hålla på med dem.

Anmäl kommentar 2008-02-16 21:50


mikos skriver:

Har köpt ett stort antal rÃ¥ttor ifrÃ¥n zoo,kan inte bara haft tur (6st)med alla.Trevligare,mysigare o stabilare rÃ¥ttor har jag inte köpt ifrÃ¥n uppfödare.VET oxÃ¥ att mÃ¥nga,inte alla,utan mÃ¥nga uppfödare som anses seriösa även säljer/lämnar rÃ¥ttor till zoobutiker.Skulle öka ut med ytterligare 2st rÃ¥ttor o fick tag i en uppfödare(inget namn)visade sig att min lilla tjej va dräktig,hon hade haft alla tillsammans…skandal…sÃ¥ säg inte att det är uppfödare man ska köpa av.Var o en bestämmer helt själv.ps,berättade för uppfödaren o hennes svar va bara…ojdÃ¥ hoppsan sÃ¥ det kan bli,nu fick du fler rÃ¥ttor billigare…

Anmäl kommentar 2008-03-13 22:39


Sanna skriver:

Vi köpte vÃ¥ra rÃ¥ttor, tre kullsystrar, frÃ¥n en (tyvärr) ganska dÃ¥ oseriös djuraffär. Nu har det skett stora förbättringar i den djuraffären, men ändÃ¥. Vid cirka 2 Ã¥rs Ã¥lder dog alla tre. Första fick cancer och hon fick somna in hos veterinären. Andra dog dagen efter att min kanin, köpt frÃ¥n samma djuraffär, avlivades pga. förlamat bakben, helt utan nÃ¥gon vettig orsak. Hon bara tappade aptiten, började magra av, blev trött och dog helt plötsligt. Hon som blev över fick mycoplasma och somnade in i min mammas famn bara nÃ¥gon timme innan vi hade veterinärtid.. vÃ¥ra rÃ¥ttor var även väldigt smÃ¥, och de var med största sannolikghet just ormmatsrÃ¥ttor. :’( MEN det finns bättre djuraffärer. T.ex. sÃ¥ köpte jag en av mina nuvarande kaniner frÃ¥n en väldigt seriös o bra djuraffär, som endast köper in djur frÃ¥n uppfödare och har höga krav pÃ¥ djuren som de köper in. De är friska, har stamtavla och tas hand om pÃ¥ bästa sätt. En gÃ¥ng var jag in där för att köpa lite mat till djuren och dÃ¥ var där en uppfödare med sina rÃ¥ttor. Vi blev nyfikna och det var innan vi hade köpt vÃ¥ra rÃ¥ttor och fortfarande letade efter nÃ¥gra. SÃ¥ vi fick gÃ¥ in i djurrummet och hälsa pÃ¥ rÃ¥ttorna. Uppfödaren var trevlig och sÃ¥, och berättade vad hennes krav var. Hur stor bur, vilket foder osv. Men rÃ¥ttorna var tre hanar, inte precis vad vi hade letat efter. Annars var de väldigt keliga, nyfikna och sÃ¥g pigga och krya ut.
Kan tillägga att i den djuraffären hjälper de till och väljer ut de saker/foder som man ska ha till sitt djur. Min kanin som jag köpte därifrån är öronmärkt och har fin stam, samt att hennes uppfödare är aktivt medverkande i SKY (Suomen Kaniyhdistys ry). De säljer bara bra foder i den djuraffären och har bra kvalitet på höet, samt att burar o allt är godkänt, så inget att klaga på där heller. :)

Anmäl kommentar 2008-03-18 18:19


GillarTorkel skriver:

Jag älskar råttor. När man tänker efter har ni ju rätt att man inte borde sälja dom i djur affärer. Men min morsa hatar råttor. Hon säger att mina 4 hundar skulle höra ljudet av dom på nätterna. Jag undrar: Är det sant? Jag får inte köpa nån råtta. Råttor är så gulliga. Jag skulle t.ex. välja en kloakråtta än en ny hund. Ps säg inget till min farsa han skulle få damp i fall han visste att jag har trötnat på små shih-tzu hundar eller igentligen hundar över huvudtaget. Jag är skit tröt på dom.

Anmäl kommentar 2008-04-04 13:45


mikos skriver:

haha jag har bÃ¥de hundar o katter o de bryr sig inte om rÃ¥ttorna,intressant i början ca 1:a veckan sen va det som …jaha de ska stanna här.Folk gör sÃ¥ stora saker av allting,ni skulle vara här o se när rÃ¥ttorna putsar morrhÃ¥ren pÃ¥ hundarna o katterna,det ni.Kram alla där ute

Anmäl kommentar 2008-04-04 19:21


My skriver:

Djuraffären= kan inget om råttor och dom ÄR djurålågare och Arne du kan INGET om råttor efterssom du skriver som du gör..och man FÅR inte ha bara 1 råtta det är OLAGLIGT du är en skam för oss som har råttor! fdrån en råttkunnig 14 åring!

Anmäl kommentar 2008-04-05 17:06


Moa skriver:

Hej! Jag har också hundar och katter men de bryr sig inte om råttorna. Fast jag kan bli lite tveksam när min ena hund( Hedda ) är i mitt rum och kollar. Men med katten( Pus ) är det inge problem! Helt ok liksom. Det är inget fel att ha endra djur och katta eller hund sammtidigt. I fall det är nogon som tycker det där ute nogon stans.
Kram från Moa Och de glada råttorna Trixi och Stejci! :)

Anmäl kommentar 2008-04-13 18:52


Moa skriver:

Till ah.

Att dina råttor är så där kan bero på att de skulle bli ormat. Jag skulle också vara rädd av mig då.

Anmäl kommentar 2008-04-13 18:58


Eric skriver:

Jag håller inte med. Några djuraffärer är bra, man får bara fråga var de är köpta ifrån. Mina råttor t.ex köptes i en affär, men de kom från en privat uppfödare.

Anmäl kommentar 2008-09-01 18:50


Mathias skriver:

AlltsÃ¥….jag har 3 rÃ¥ttor….dom kmmer frÃ¥n en (inte helt vanlig zoobutik) men en zoobutik likväl.
Mina råttor är det minsann inget större fel på!
I butiken så odlas dom och har stora rymliga burar,visst dom säljs som husdjur likväl som foder men so what?
Man kan inte dra alla zoobutiker över en kam.
Personalen i butiken var/är mycket kunniga på råttor och bryr sig verkligen om sina djur.

Jag har verkligen inte fått några sjukdomar på mina råttor.
Så sluta gnäll på Zoo butiker.

RÃ¥ttor rules!

Anmäl kommentar 2008-12-15 17:01


JossanKossan skriver:

Jag köpte mina från djuraffär och de mår jätte bra och har inte alls några sjukdomar! En av mina råttor jag köpte från djuraffär blev 5 år gammal. :P

Anmäl kommentar 2008-12-28 15:32


hanna skriver:

majoriteten av de som skrivít inläggen här tar verkligen för givet att alla djuraffärer är likadana och alla uppfödare likadana.
mina egna råttor kommer från olika djuraffärer. när vi skulle köpa den ena, gick en som arbetade i affären runt med honom på axeln. vi beskrev vad vi letade efter och hon sa att han var perfekt. de var otroligt trevliga, de tar väl hand om djuren, är noga med vem de bor tillsammans med under sin tid i affären, vad de äter, att de har speciellt spån som inte dammar, gömställen och leksaker.
denna omtanken om djuren, och dessa stora härliga burarna ser man inte hos alla uppfödare idag, det kan jag lova..

Anmäl kommentar 2009-01-07 02:26


emma skriver:

Hejssan! Ville bara säga att jag har köpt mina råttor från en djuraffär och de är väldigt sociala och kommer upp i knät till en o myser så fort man sätter sig på golvet med dem. I djuraffären vi köpte dem i berättade dem väldigt väldigt mycket om råttor. Vad de ska äta, hur stor bur de ska ha, m.m. Ville bara säga att alla djuraffärer inte äe dåliga! Det var allt jag hade o säga! //Emma :)

Anmäl kommentar 2009-01-14 21:27


kevin skriver:

:(

Anmäl kommentar 2009-01-26 19:07


Moj skriver:

Jag kan inte låta bli att lämna en liten kommentar här efter att ha läst resten av kommentarerna. En anledning till varför det rekommenderas att man köper råttor av seriösa uppfödare är för att uppfödare följer upp sina råttor. De behåller kontakten, om de är seriösa alltså, med köparen och vill höra om råttan visar några tecken på aggresivitet eller dominans, blir sjuk eller något annat som kan vara av betydelse för om föräldrarna ska fortsätta avlas på. Visar en råttunge tecken på aggresivitet eller dominans kommer uppfödaren med största sannolikhet inte fortsätta avla på föräldrarna för att hindra att dåligt temperament sprids vidare. Likaså om en råtta i kullen skulle vara ovanligt sjukdomsdrabbad. Detta är anledningen till att uppfödarråttor anses vara friskare. Djuraffärer följer inte upp sina råttor. Grossister/uppfödare (som jag inte alls skulle kalla seriösa) som säljer till djuraffärer följer inte upp sina råttor. De har därför INGEN som helst aning om vad som finns i den linje de avlar på. Bara för att föräldrarna är hur snälla som helst betyder inte det att det inte finns några dolda fel som kommer fram då man börjar avla på råttan. Det är klart att det finns underbara zooråttor och mindre underbara uppfödarråttor, har man ingen koll på vad man avlar på är risken betydligt större för sjukdomar och dåligt temperament, men fel kan dyka upp även i kullar som seriösa uppfödare tagit. Bara för att djuraffärer/grossister kanske har koll längre bak i stamtavlan på råttorna de använder i avel betyder inte det att de vet vad som kommer i kullarna. Givetvis finns det även oseriösa uppfödare, men generellt sett är råttor uppfödda hos seriösa uppfödare friskare än de som föds upp av grossister eller djuraffärer, just för att uppfödare har bättre koll på vad de avlar på. Dessutom brukar de inte vara ute efter pengar, utan är mer måna om att djuren får det bra än att få en extra slant i egen ficka.

Anmäl kommentar 2009-05-25 21:47


Moj skriver:

Nu blev min kommentar ganska lång, hoppas ni orkar läsa den. :)

Anmäl kommentar 2009-05-25 21:48


Linnea skriver:

Läste din kommentar Moj ! Du har rätt!
Råttor ska inte säljas i djuraffär !
även om dom värkar kunna mycket om råttor
så vet dom nästan inte änns vad dom pratar om
. Och jag köpte mina råttor från en seriös uppfödare , som har föddit upp råttor i 20 år , och det värkade ju bra,
och så är ju mina råttor bara för snälla ju!

Anmäl kommentar 2009-07-11 23:06


Billy skriver:

hallå .. alla som skriver att det är bra att köpa råttor från djur affärer har fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anmäl kommentar 2009-07-11 23:24


Krister skriver:

ASSÅ JAG VARNAR ER KÖP INTE ERA RÅTTOR RFÅN NÅN DJUR AFFÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anmäl kommentar 2009-07-11 23:27


Mimmi skriver:

Varför? :O

Anmäl kommentar 2009-07-12 16:30


Krister skriver:

Jag köpte mina råttor på djur affär..
och. . . Jag var tvungen att avliva dom :(

Anmäl kommentar 2009-07-12 16:32


Krister skriver:

Sen sa mamma att jag inte fick ha mer djur , för hon trodde att det var jag som hade gett dom nåt :(

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:01


Emma skriver:

:P

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:02


Emma skriver:

:)

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:03


Emma skriver:

:(

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:03


Emma skriver:

:’(

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:04


Emma skriver:

:D

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:04


Linnea skriver:

Mina förra råttor var från en djuraffär .. inte bra.. Dom .. var inte alls tama när jag fick dom och inte heller senare :(

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:06


Linnea skriver:

Jag köpte min kanin i en djur affär och den var ju från en uppfödare och han heter Kudde och det var ju inget fel på Ludde jue.
Bara lite sprallig men det tillhör ju kaninen :)

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:19


Linnea skriver:

Jag menade Ludde istället för Kusse * :P

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:19


Linnea skriver:

Istället för Kudde* :P

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:19


Linnea skriver:

Jag köpte min kanin i en djuraffär och den var ju från en uppfödare och kaninen han heter Ludde och det var ju inget fel på Ludde jue.
Bara lite sprallig men det tillhör ju kaninen :D

Anmäl kommentar 2009-07-12 19:21


stefan skriver:

Måste börja skratta.. stamtavlor,uppfödare, träffa föräldrarna ?? HA HA jissesvilka stolpskott det finns. det är en parasit som någon lyckats gjort hemma tam. fast fortfarande en parait och en smittobärare som inte ska användas till mer än att dödas så snabbt som möjligt och någon skrev att bygga djurhem som är skyddade för dom?? vilket pucko då dom knular hela tiden och det skulle vara hundratals råttor inom kort sen då`?? näe håll era parasitbärare väl inlåsta i burar för om dom ses av mig så dör dom direkt. förstår inte hur ni kan försvara en råtta? nu ska jag ner i köket och se om mina fällor tagit någon äcklig brunråtta annars får jag smyga med baseball trät igen. puss på er

Anmäl kommentar 2009-12-04 14:06


william skriver:

Jag köpte mina råttor hoss en djuraffär och dom föder upp egna råttor och gör dom taba från början. Och dom tycker jag är bäst!!!!!

Anmäl kommentar 2009-12-21 19:12


Markus skriver:

Haha stefan, jag håller med dig på nästan alla dina punkter. jag avskyr råttor, stadsduvor(och många andra äckliga fåglar), harar och skit, rävar och i stort sett allt som springer runt eller flyger runt i vår miljö. vildhundar e också skitäckliga, och jag skulle verkligen inte må dåligt av att stora delar av vissa djursorters population skulle bli avlivad. Jag kan inte säga att jag är en direkt djurvän men jag älskar mina husdjur och jag har, och har haft en hel del. Jag äger två råttor som jag endast tycker om därför att de är tama, rena och inte bär på massa vidriga sjukdomar. vilda hundar e ingen direkt jackpot men däremot har jag ägt eller varit delägare av totalt 8 hundar. min familj har haft massa hamstrar och kaninen och vi har en undulat och alla är okej utom en av kaninerna som bajsar överallt, fast jag har tydligen inget att säga om den.
sammanfattning: alla djur i naturlig miljö är äckliga på ett eller annat sätt, men hälsosamma djur i fångenskap/husdjur är helt okej(oftast)

Anmäl kommentar 2010-03-08 01:56


Berita skriver:

Svar till Stefan! Fy fan för ditt vidriga inlägg om värnlösa råttor. Råttor har minst lika mycket värde som andra djur.Du är definitivt ingen riktig djurvän. Usch för sådana typer som du! Det skall självklart byggas skyddade djurresevat åt råttor.Jag håller med råttvänner och råttälskare som tycker det. Råttor är hemlösa,och det är möss också. Så Stefan - du skall inte yttra dig om att vara parasit. Är det någon som är parasit så är det du och övriga råtthatare.

Svar till Markus! Om du är en riktig råttvän så måste du också tycka om vilda råttor. Vildråttor kan inte rå för att dom är hemlösa,dom behöver också vår hjälp.
Var snäll mot dina tamråttor,och tänk på att dom är släkt med vildråttor. Du skall tycka om dina råttor för dom underbara individer och små djur som dom är,oavsett om dom är tama råttor,blandade råttor eller vilda råttor.

Anmäl kommentar 2010-06-14 18:27


Ratpower
Johan Lundin skriver:

Stefan och Markus, det är inte bra att avsky och hata så mycket som ni gör. Fokusera på någonting som ni tycker om. Då blir jag glad.

Anmäl kommentar 2010-06-29 02:43


Melanie skriver:

Jag tycker inte ni ska ta detta emot alla djuraffärer! I Sölvesborg (BLEKINGE) Har vi en djuraffär. o ägaren till den föder upp ALLA råttor marsvin kaniner och fåglar själv! på FRISKA FINA OCH SNÄLLA DJUR! så SNÄLLA SKRIV INTE EN MASSA OM DET INTE STÄMMER TILL ALLA! Vist man kan varna folk men Va Smart nog o fråga i djuraffären först :)

Anmäl kommentar 2010-07-20 18:33



Kommentera

Namn

E-post


 Reklam: 

 Söker hem just nu: 


 Annonsera här?